کم شنوایی
۰۵ تیر ۱۴۰۰

کم شنوایی

آنچه می خوانید
مقدمه
عملکرد شنوایی چگونه است ؟
انواع کم شنوایی
کم شنوایی انتقالی
کم شنوایی حسی عصبی
کم شنوایی آمیخته ( حسی عصبی+ انتقالی )
چه علائمی نشان می دهد که کم شنوایی دارم ؟
چگونه کم شنوایی ممکن است رخ دهد ؟
عوامل خطر برای ایجاد کم شنوایی حسی عصبی
عوامل خطر برای ایجاد کم شنوایی انتقالی
در چه مواردی باید سریعا به پزشک مراجعه کنیم .
کم شنوایی خفیف
کم شنوایی متوسط
کم شنوایی شدید
کم شنوایی عمیق
چگونه بفهمم نوع کم شنوایی و میزان آن چه قدر است ؟
درمان کم شنوایی چگونه است ؟ زبان اشاره و لب خوانی 

کم شنوایی یا آسیب شنوایی به ناتوانی جزئی و یا کلی در شنیدن صدا گفته می‌شود و معمولاً در هر دو گوش اتفاق می‌افتد. کم‌شنوایی زمانی اتفاق می‌افتد که مشکل در یک یا چند قسمت از بخش‌های گوش و یا عصب گوش که به مغز می‌رود و یا قسمتی از مغز که مسؤول کنترل شنوایی است اتفاق می‌افتد. کسی که کم‌شنوایی دارد ممکن است بعضی از صداها را بشنود و یا هیچ صدایی را نشنود و عموم مردم ممکن است که از کلمات مثل ناشنوا، یا سخت شنوا و یا کم‌شنوایی استفاده کنند. وقتی می‌خواهند در مورد کم‌شنوایی صحبت کنند. کم‌شنوایی مشکل رایجی است که با عواملی چون نویز، افزایش سن، عوامل ارثی، و بیماری‌ها، ایجاد می‌شود. افراد با کم‌شنوایی ممکن است در درک مکالمات در محیط‌های مختلف با مشکل مواجه شوند و در تعاملات اجتماعی و یا پاسخ به صداهای هشدار دهنده و یا زنگ‌های هشدار دچار مشکل شوند. تقریباً از هر ۳ نفر در سنین بین ۶۵ تا ۷۵ سال، ۱ نفر دچار مشکل شنوایی می‌باشد و از ۷۵ سال به بالا نیمی از افراد دچار این معضل می‌باشند. اما بسیاری از افراد این واقعیت را نمی‌توانند قبول کنند که آنها مشکل شنوایی دارند. برای تشخیص و درمان کم شنوایی می توانید از کارشناسان شنوایی سنجی در سمعک اشراق کمک بگیرید و درصورت نیاز به سمعک می توایند در انتخاب سمعک با مناسب ترین قیمت سمعک، مشاوره بگیرید.

 

عملکرد شنوایی چگونه است؟

برای فهمیدن این که افت شنوایی چگونه و چرا اتفاق می‌افتد باید از عملکرد بخش‌های مختلف سیستم شنوایی آگاهی داشته باشیم. سیستم شنوایی از ۳ قسمت گوش خارجی در گوش میانی، و گوش داخلی تشکیل شده که این قسمت‌ها در تعامل با هم کار می‌کنند. به طوری که شما می‌توانید بشنوید و صدا را پردازش کنید. لاله گوش (pinna) صدا را جمع آوری کرده با تقویت و فیلترینگ بر روی آن، صدا را به داخل مجرای گوش و پرده هدایت می‌کند. صدا در داخل مجرای گوش در بعضی از فرکانس‌ها تقویت شده و به پرده گوش برخورد می‌کند و این باعث ارتعاش پرده گوش شده و از طریق سه استخوانچه گوش میانی (سندانی، رکابی و چکشی) این ارتعاشات به گوش داخلی و مایع درون آن هدایت می‌شود. در حلزون گوش میلیون‌ها سلول‌های مویی داخلی و خارجی وجود دارد که هر کدام عملکرد اختصاصی از خود نشان می‌دهند. سلول‌های مویی خارجی در ابتدای حلزون به فرکانس‌های بالا حساس‌تر می‌باشند و در انتهای حلزون به فرکانس‌های پایین، پس مکان‌های مختلف در حلزون مسؤول گیرندگی و تقویت فرکانس‌های خاصی می‌باشند که این صدا را به سلول‌های مویی داخلی هدایت می‌کند و در آنجا صدا به امواج الکتریکی تبدیل می‌شود و به عصب شنوایی و مغز هدایت می‌شود و باعث احساس شنیدن در ما می‌شود.

 نست عملکرد شنوایی در سمعک اشراق

 

انواع کم شنوایی

کم شنوایی انتقالی
کم شنوایی حسی عصبی
کم شنوایی ترکیبی (انتقالی – حسی عصبی)

 

انواع کم شنوایی

 

کم شنوایی انتقالی

زمانی که اتفاق می‌افتد که در یکی از قسمت‌های گوش خارجی و میانی مشکلی به وجود بیاید که باعث می‌شود صدا به طور کامل به گوش داخلی نرسد. معمولاً کم‌شنوایی‌های انتقالی موقتی بوده و قابل درمان و جراحی می‌باشد. اتواسکروریس عفونت‌های گوش میانی، وجد تومورها در گوش میانی، وجود جرم گوش و ترشحات در مجرای گوش، پارگی‌های پرده گوش از جمله مشکلاتی هستند که باعث کم‌شنوایی انتقالی می‌شود.

 

کم شنوایی حسی عصبی

زمانی اتفاق می‌افتد که یک مشکل در گوش داخلی (سلول‌های مویی داخلی و خارجی و یا اتصالات به عصب گوش) و یا عصب شنوایی به وجود بیاید. کم شنوایی ناشی از نویزهای بلند، بیماری مینیر، تومورهای عصب شنوایی، اثر داروهای اتوتکسیک، و افزایش سن (پیر گوشی) ... از جمله عواملی هستند که باعث کم‌شنوایی حسی عصبی می‌شود.

 

کم شنوایی آمیخته: (حسی عصبی + انتقالی)

در این نوع کم‌شنوایی هم گوش میانی مشکل دارد و هم گوش داخلی

 

چه علایمی نشان می‌دهد که کم‌شنوایی دارم؟

- با تلفن مشکل دارید.
- وقتی دو یا چند نفر صحبت می‌کنند دنبال کردن مکالمات دشوار می‌شود.
- اغلب از مردم می‌خواهید آنچه را می‌گویند تکرار کنند.
- صدای تلویزیون را زیاد کنید.
- در محیطی که سر و صدای پس زمینه وجود داشته باشد در شنیدن مشکل پیدا می‌کنید.
- با درک صدای خانم‌ها و کودکان مشکل دارید.

 

چگونه کم شنوایی ممکن است رخ دهد؟

آسیب در گوش داخلی

با افزایش سن و یا قرار گرفتن در معرض سر و صدای بلند محیط و یا بیماری‌های گوش داخلی، موهای حسی و سلول‌های عصبی که سیگنال‌های صوتی را پردازش و به مغز می‌رساند به مرور زمان آسیب می‌بیند و این باعث می‌شود که این سیگنال‌ها با کارایی لازم به مغز نمی‌رسد و کم‌شنوایی رخ می‌دهد.

 

علل کم شنوایی

 

جمع شدن موم گوش (جرم فشرده شده گوش)

جرم گوش می‌تواند کانال گوش شما را مسدود کند و از هدایت امواج صوتی به داخل گوش جلوگیری کند.

عفونت گوش

عفونت گوش و یا رشد غیر طبیعی استخوانچه‌های گوش یا تومورها که باعث افت شنوایی انتقالی برای بیمار می‌شود. در این بیماری‌ها انتقال صوت به درستی انجام نمی‌شود و عملکرد فیزیولوژیکی استخوانچه‌ها مختل می‌شود.

سوراخ شدگی پرده گوش

تغییرات ناگهانی فشار، عفونت‌های پی در پی گوش میانی، انفجارهای صوتی شدید، ضربه به پرده، باعث پارگی پرده گوش شده و انتقال اصوات به گوش داخلی مختل می‌شود.

 

عوامل خطر برای ایجاد کم شنوایی حسی – عصبی

کاهش شنوایی حسی عصبی می‌تواند بر اثر عوامل زیر رخ دهد:
- نقایص هنگام تولد یا مشکلات مادرزادی
- سالخوردگی
- کار در سر و صدای بلند
- ضربه به سر
- مینیر
- نورینوم اکوستیک
- عفونت‌های شامل اوریون – سرخک – سرخچه و...
- داروهای اتوتکسیک (آنتی بیوتیک‌های قوی)

 

عوامل خطر برای ایجاد کم شنوایی انتقالی

کاهش شنوایی انتقالی ممکن است بر اثر عوامل زیر رخ دهد:
- سرماخوردگی‌های پی در پی و احتمال تجمع مایع در گوش
- آلرژی‌ها و حساسیت‌های فصلی و اختلالات شیپور استاش
- جمع شدن موم گوش
- عفونت‌های گوش
- بیماری اتواسکلروزیس (سفت شدن استخوانچه‌های گوش)
- ضربه به گوش
- شکستگی‌های جمجمه
- بدشکلی‌ها و آنومالی‌های گوش خارجی
- نقایص مادرزادی استخوانچه‌های گوش و...

 

در چه مواردی باید به پزشک سریعاً مراجعه کنیم؟

- کم شنوایی که فعالیت های روزمره شما را مختل می‌کند.
- کم شنوایی که به مرور زمان بدتر می‌شود.
- کم شنوایی که در یک گوش اتفاق می‌افتد.
کم شنوایی ناگهانی
- احساس صدا در گوش
- کم شنوایی شدید
- درد در گوش همراه با کم شنوایی
- احساس تهوع و گیجی و سرگیجه
- احساس ضعف و سبکی سر
سطوح مختلف کم شنوایی

 

کم شنوایی خفیف

مقدار این کم شنوایی ۲۵ تا ۴۰ دسی بل، و در درک شنوایی به صورت عادی مشکلی ندارد، اما در مکان‌های شلوغ و مکالمه از راه دور مشکل دارند.

 

کم شنوایی متوسط

بین ۴۰ تا ۷۰ دسی بل گفته می‌شود. این افراد در مکالمات نزدیک و در مکان‌های ساکت مشکل کمتری دارند. اما در مکالمات دور و در مکان‌های پر سر و صدا مشکلات زیادی دارند. تجویز سمعک برای این افراد ضروری است.

 

کم شنوایی عمیق

به کم شنوایی ۹۰ دسی بل به بالا، که ارتباط شفاهی و کلامی در این افراد مختل می‌شود و هیچ کلمه‌ای را بدون سمعک نمی‌شنوند. این افراد در عین این که از سمعک باید استفاده کنند، برای برقراری ارتباط، از زبان اشاره، لب خوانی و نوشتن می‌توانند استفاده کنند.

 

چگونه بفهمیم نوع کم شنوایی من و میزان آن چقدر است؟

برای تشخیص انواع کم شنوایی، ابتدا به پزشک گوش و حلق و بینی مراجعه کنید. پزشک با معاینه گوش شما، اقدامات درمانی اولیه را انجام می‌دهد. اگر گوش شما جرم داشته باشد یا عفونت کرده باشد با درمان عفونت و برداشتن جرم گوش، به احتمال زیاد شنوایی شما باز می‌گردد و اگر شنوایی شما بهبود حاصل نکرد برای انجام آزمایشات شنوایی و تشخیص نوع و میزان کم‌شنوایی به متخصص شنوایی سنجی شما را معرفی می‌کند. در جلسه شنوایی سنجی، آزمایشات مختلفی از جمله ادیومتری با تون خالص، امپدانس ادیومتری و تست‌های گفتاری انجام می‌شود و میزان و نوع کم‌شنوایی احتمالی شما مشخص می‌گردد و اگر نیاز به درمان و یا توانبخشی باشد اقدامات بعدی توسط متخصص شنوایی سنجی و گوش و حلق و بینی انجام می‌شود.

 

درمان کم شنوایی چگونه است؟

دو نوع درمان وجود دارد که بستگی به نوع و میزان کم شنوایی شما دارد:
- درمان پزشکی
- درمان توانبخشی

 

درمان پزشکی

برای درمان مشکل کم شنوایی انتقالی و حسی – عصبی استفاده از درمان دارویی و جراحی ممکن است توصیه شود. در کم شنوایی حس – عصبی که به صورت ناگهانی اتفاق افتاده باشد ممکن است درمان دارویی مؤثر باشد. اما در بیشتر کم شنوایی حسی عصبی درمان دارویی جوابگو نیست و کم شنوایی پایدار می‌ماند. در کم شنوایی‌های انتقالی به علت جرم و عفونت گوش، با برداشتن جرم و درمان‌های دارویی، معمولاً شنوایی بیمار باز می‌گردد اما در برخی بیماری‌های گوش میانی مثل اتواسکلروزیس و یا عفونت‌های مزمن گوش، درمان فقط با جراحی امکان پذیر می‌باشد. و در صورت نیاز با توجه به نوع کم شنوایی برای شما سمعک تجویز می شود. سمعک اشراق ارائه دهنده انواع سمعک های دیجیتالی، داخلی گوشی، پشت گوشی و... می باشد.

 

درمان توانبخشی

در صورتی که کم شنوایی شما با دارو و جراحی درمان نشود، پزشک متخصص با توجه به میزان و نوع کاهش شنوایی و مشکلات ارتباطی که در محیط‌های مختلف دارید سمعک را به شما توصیه می‌کند و شما می‌توانید برای تهیه سمعک و تجویز آن، به کلینیک ارزیابی شنوایی مراجعه کنید. انواع سمعک‌ها برای کم‌شنوایی‌های مختلف وجود دارد که شامل سمعک‌های داخل گوشی، پشت گوشی، جیبی، عینکی و استخوانی می‌باشد.

 ایمپلنت‌های شنوایی
برای بعضی از افرادی که سمعک‌های روتین به آنها کمک نمی‌کند، به جای آن از وسایل خاص کمک شنوایی که در درون جمجمه با استفاده از عمل جراحی کار گذاشته می‌شود، استفاده می‌شود. این وسایل ایمپلنت شنوایی نامگذاری شده‌اند که شامل BAHA، کاشت حلزون، کاشت ساقه مغز و گوش میانی می‌باشد.

- کاشت حلزون
برای افرادی دچار ناشنوایی مطلق هستند و یا کم‌شنوایی عمیق دارند و سمعک برای آنها فایده‌ای ندارد (مخصوصاً کودکان) برای بهتر شدن شرایط شنیداری این افراد از کاشت حلزون در درون گوش داخلی و توانبخشی بعد از آن استفاده می‌شود.

 

کاشت حلزون گوش

 

- BAHA یا bone anchord hearing aid

این ایمپلنت برای کسانی است که شنوایی انتقالی دارند و راه‌های انتقال صدا به سمت گوش داخلی مسدود می‌باشد و عملکرد این مسیرها مختل شده است مناسب می‌باشد. این وسایل بر روی استخوان جمجمه با عمل جراحی محدودی کار گذاشته می‌شود و با تبدیل صدا به ارتعاشات آن را از طریق استخوان جمجمه به گوش داخلی می‌رساند.

 

ایمپلنت baha در کم شنوایی

 

- ایمپلنت‌های ساقه مغز

برای کسانی که مشکل عصب شنوایی دارند صدا به جای این که به حلزون برسد این ایمپلنت صدا را مستقیماً به مغز می‌رساند. این وسیله شنوایی را به طور کامل بر نمی‌گرداند اما مقداری از آن را بهبود می‌بخشد.

 

ایمپلنت های ساقه مغز

زبان اشاره و لب خوانی

اگر کم شنوایی شدید و عمیق دارید و یا کاملاً ناشنوا هستید این موضوع باعث می‌شود که توانایی ارتباطی شما با دیگران و اجتماع خود، بسیار پایین بیاید. برای کم کردن مشکلات ارتباطی، می‌توانید از روش‌های مختلف و متفاوت ارتباطی استفاده کنید. دو روش ارتباطی شامل لب خوانی و زبان اشاره به شما کمک می‌کند که نیازهای ارتباطی خود را برطرف کنید. در لب خوانی شما یاد می‌گیرید حرکات دهان شخص هنگام صحبت کردن را تماشا کنید تا بفهمید از نوع حرکات چه می‌گوید. در زبان اشاره یک روش بصری است برای برقراری ارتباط با استفاده از حرکات دست، بیان، صورت.

متخصصین ارزیابی شنوایی و سمعک در کلینیک اشراق آماده پاسخ گویی و مشاوره در مورد مشکلات کم شنوایی شما عزیزان می‌باشد.
تماس با ما:
۰۹۱۹۸۳۷۵۰۸۵
۷۷۴۸۲۹۷۶

 

امتیاز دهید :
نظرات کاربران
ارسال نظر
user_name
رسولی ۲۷ آذر ۱۳۹۹
سلام و وقت بخیر، خیلی احساس وز وز در گوشم دارم و میخام بودنم تست هایی هستن که علتش رو مشخص کنه؟
user
سمعک اشراق ۲۷ آذر ۱۳۹۹
سلام خدمت شما بله دوست عزیز می توان علت وز وز گوش رو فهمید. اما حتما باید حضوری تشریف بیارید کلینیک تا پزشکان ما شما را معاینه کنند. می توانید با شماره ۰۹۱۹۸۳۷۵۰۸۵ تماس بگیرید و برای زمان معاینه هماهنگ کنید. 
user_name
مهدی ۲۹ آذر ۱۳۹۹
سلام و وقت بخیر برای درمان کم شنوایی بجز تجویز سمعک راه دیگه ای هم هست؟
user
سمعک اشراق ۲۹ آذر ۱۳۹۹
سلام خدمت شما دوست عزیز، راه های مختلفی برای درمان کم شنوایی وجود دارد اما ابتدا باید علت کم شنوایی مشخص شود. شما باید به کلینیک شنوایی سنجی مراجعه کنید و با انجام تست های شنوایی و مشخص شدن علت آن بهترین درمان برای شما انجام شود.