سرگیجه وضعیتی خوش خیم به (BPPV)
۱۴ تیر ۱۴۰۱

بیماری bppv چیست

در جواب به سوال بیماری bppv چیست باید بدانید bppv مخفف عبارت Benign Paroxysmal Positional vertigo است.

یکی از شایعترین اختلالات سیستم وستیبولار سرگیجه خوش خیم وضعیتی می‌باشد که در آن فرد احساس می‌کند محیط می‌چرخد یا این که خود مریض احساس چرخش می‌کند معمولا BPPV در اثر تغییرات در موقعیت سر به وجود می‌آید.

مثلا زمانی که سرخود را بالا یا پایین حرکت می‌دهیم و یا هنگامی که دراز می‌کشیم و یا از حالت خوابیدن به نشسته تغییر وضعیت می‌دهیم و ... مشکلاتی از BPPV ممکن است گریبانگیر ما شود از جمله این مشکلات عدم تعادل زمین خوردن و اسیبهای ناشی از آن می‌باشد.

 

علت بیماری BPPV چیست

علت بیمار bppv این است که در گوش داخلی و بر روی حلزون گوش اندامهای تعادلی ظریفی وجود دارد که شامل سه مجرای نیم دایره اوتریکول و ساکول می‌باشد.

مجاری نیم دایره عمود بر هم می‌باشد. درون مجاری نیم دایره مایع سلولهای حساسه است. این سلولها نسبت به حرکت سر از خود واکنش می‌دهند. حرکات بالا و پایین عمودی سر اندامهای اتولیتی را تحت تاثیر قرار می‌دهند. در تحقیقاتی که صورت گرفته اختلال در اوتریکول و جدا شدن اتولیتها و حرکت سمت مجرای نیم دایره خلفی و تحریک آن بر اثر جاذبه باعث این نوع سرگیجه و علت سرگیجه وضعیتی می‌شود.

 

علائم سرگیجه وضعیتی یا سرگیجه bppv خوش خیم

  1. سرگیجه
  2. احساس چرخش
  3. احساس عدم تعادل
  4. تهوع و استفراغ

این علائم سرگیجه وضعیتی خوش خیم ممکن است به صورت موقت باشد و یا دوباره عود کند معمولا مدت زمان این علائم 1 دقیقه می‌باشد.

با بروز علائم زیر همراه با سرگیجه باید به پزشک متخصص مراجعه کرد.

این علائم ممکن است نشان دهنده یک بیماری جدی و خطرناک نباشد.

این علائم عبارتند از:

  • سردرد و تب
  • احساس کم شنوایی
  • ضعف در بینایی و دور بینی
  • ضعف در دست و پا
  • احساس مور مور شدن
  • مشکلات در تکلم
  • زمین خوردن و اشکال در راه رفتن
  • از بین رفتن هوشیاری


معمولا BPPV در همه سنین ممکن است بروز کند اما در سنین بالای 50 سال رایج تر می‌باشد. همچنین بر مبنای تحقیقات صورت گرفته در زنان نسبت به مردان شیوع بیشتری دارد. ضربات به سر التهاب اندامهای تعادلی گوش داخلی و خوابیدن طولانی به صورت طااق باز بروز این بیماری را افزایش می‌دهد.

 

تشخیص BPPV  و سرگیجه وضعیتی

شرح حال و معاینه و انجام تست هالپایک و VNG و انجام MRI


درمان بیماری bppv

در بهبود این بیماری bppv گوش معمولا دارو نقش چندانی ندارد موثرترین راه درمان مانورهای درمانی و توانبخشی است که توسط کارشناس شنوایی شناسی انجام می‌شود. در این مانورها با قرار دادن بیمار در وضعیتهای مختلف و تغییر در وضعیت سر اتولیتها یا ذرات کریستال شناور در مایع مجاری نمی دایره به محل جذب خود بروند و در نتیجه بیماری رفع شود.

از خدمات کلینیک سمعک اشراق انجام تست های این بیماری و همراهی در درمان آن می باشد. ارائه انواع تست های شنوایی سنجی و در زمینه سمعک با متخصصین در این زمینه به همراه مشاوره برای انتخاب انواع سمعک با مناسب ترین قیمت سمعک از دیگر خدمات این کلینیک می باشد.


 

امتیاز دهید :
نظرات کاربران
ارسال نظر
user_name
حسینی ۲۹ آذر ۱۳۹۹
سلام خدمت شما، می خواستم بدونم سرگیجه می تونه ربطی به گوش داشته باشه؟
user
سمعک اشراق ۲۹ آذر ۱۳۹۹
با سلام، سرگیجه دلایل مختلفی دارد و یکی از دلایل آن هم برهم خوردن تعادل بخش تعادلی گوش است. زیرا گوش داخلی از دو بخش حلزونی و دهلیز تشکیل شده است. هنگام شنیدن بخش حلزونی و برای حفظ تعادل بدن بخش دهلیز درگیر است. اگر بخش تعادلی گوش، بیمار شود فرد مبتلا دچار عدم تعادل و سرگیجه خواهد شد.
user_name
آرزو تیموری ۰۶ اسفند ۱۳۹۹
سلام خسته نباشید من مادرم دچار bppv هستش و این بار ب شدت کمتری باز هم عود کرده موقعی ک نیاز داره بخوابه میترسه ک تکون بخوره و سرش گیج بره و حالت تهوع پیدا کنه میخواستم بدونم ب چ شکلی بخوابه ک ضرر نداشته باشه؟
user
سمعک اشراق ۰۵ مرداد ۱۴۰۰
سلام  مدل سمعکها مشخص نیست اما قیمتهایی که به شما داده اند در محدوده نرمال میباشد